Zapachy, to informacja, która zanim zostanie przetworzona logicznie, trafia bezpośrednio do naszych ośrodków emocji w mózgu, czyli do ciała migdałowatego, wzgórza i kory mózgowej. Droga dźwięków i obrazów do emocjonalnych części mózgu jest dużo bardziej złożona, czyli są to informacje z reguły bardziej świadomie przez nas przeanalizowane.
Terminy gonią, a Ty mimo wszystko, nie możesz zmotywować się do pracy? Wieczne odkładanie wszystkiego na później nie jest Ci obce? Wbrew pozorom tendencja do ociągania się z wykonaniem jakiegoś zadania, to nie lenistwo, a prokrastynacja. Dowiedz się jak jej przeciwdziałać, wykorzystując moc zapachów. Z czego wynika prokrastynacja? Aby zrozumieć zjawisko prokrastynacji należy przyjrzeć się bliżej jej źródłu.
Nikogo nie dziwi młoda Krystyna Janda, która w roli Barbary Bruckner śmieje się z Hendrika Hoefgena w filmie Mephisto, że ten pachnie lawendą. Większość z nas za fakt przyjmuje, że niektóre zapachy nadają się dla kobiet, a niektóre dla mężczyzn. Dlatego np. róża kojarzy nam się z zapachem kobiecym, natomiast drewno, z męskim. Zależy to oczywiście od indywidualnych preferencji.
Historia perfum ściśle łączy się z największymi nazwiskami świata mody. Opowiadając o kultowych zapachach, trudno nie wspomnieć o Coco Chanel, Hubercie de Givenchy, Karlu Lagerfeldzie, czy Louis Vuitton. Każdy, kto choć trochę fascynuje się perfumami, z pewnością kojarzy kompozycje sygnowane ich nazwiskami. Odkąd perfumy dotarły do Europy z krajów bliskiego wschodu, ich handlem zajmowali się między innymi kupcy sprzedający również rękawiczki i wyroby skórzane.
Jednym z najlepszych pomysłów na uszczęśliwienie kobiety, bez względu na wiek, jest podarowanie jej ekskluzywnych perfum. W miarę upływu czasu zmieniają się jednak gusta i preferencje. Czy to samo tyczy się ulubionych zapachów? Jak wiek kobiety wpływa na wybór perfum? Czy z wiekiem zmieniają się nasze upodobania do określonych zapachów? Wygląda na to, że w pewnym stopniu tak.
PETRICHOR, czyli zapach deszczu, konsekwentnie pojawia się w rankingach ulubionych przez ludzi na świecie zapachów (na różnych pozycjach). Czym dokładnie jest nieuchwytny zapach świeżości, która wyczuwamy jeszcze chwilę po tym, gdy już przestało padać? Nazwa "petrichor" pochodzi od greckiego "petra" oznaczającego kamień oraz od słowa "ichor", które wg greckiej mitologii oznacza płyn płynący w żyłach bogów.
I nie zdarzy. Dlatego często zapachy, które nostalgicznie kojarzymy z wydarzeniami z naszej przeszłości, pozostaną na zawsze nieuchwytne. Za postrzeganie zapachu odpowiada wiele czynników, gdyż proces percepcji zapachu jest procesem bardzo złożonym. Jednym z naszych największych sprzymierzeńców, a jednocześnie największych wrogów w tej materii jest nasza wyobraźnia.
Perfumy przez wieki uznawane były za produkt luksusowy ze względu na wysoki koszt ich wytworzenia. W związku z trudną dostępnością naturalnych składników i skomplikowanym procesem uzyskiwania esencji zapachowych mogli sobie na nie pozwolić jedynie królowie, wysokie duchowieństwo, bogaci kupcy i najmajętniejsi spośród szlachty. Do XIX w. były symbolem wysokiego statusu społecznego.
Początki wytwarzania i używania perfum sięgają czasów wielkich starożytnych cywilizacji: Egipcjan, Persów, Greków i Rzymian, ale to dzięki Arabom perfumy rozpowszechniły się w Europie, największą popularność zdobywając już kilkaset lat temu we Francji. Jednak zarówno charakter, sposób stosowania, jak i produkcji perfum przez arabskich i francuskich mistrzów perfumiarstwa dość mocno się od siebie różnią.
Ludzki nos może rozróżnić nawet trylion zapachów. Tyle unikalnych woni jesteśmy w stanie zapamiętać. W uproszczeniu wraz z wdechem chemiczne cząstki zapachowe dostają się do jamy nosowej zawierającej komórki receptorowe. Dorosły człowiek posiada ich aż (lub jedynie) 5 milionów – dla porównania pies ma około 200 milionów komórek receptorowych.