Czym pachną wspomnienia? – psychologia zapachów 25 Lip
Przydatne informacje

Czym pachną wspomnienia? – psychologia zapachów

John Galliano uważa, że: „Perfumy są jak muzyka lub pamięć ludzka, zawsze pozostawiają swój obraz w umyśle. Zapach nie ma kształtu, koloru, ani cech fizycznych, ale może uchwycić chwilę lub zatrzymać człowieka na zawsze”.

Zdecydowanie zapachy mają ogromną moc przyciągania – działają na zmysły, wpływają na naszą wyobraźnię, przywołują wspomnienia. Właśnie ta niewidzialna nić łącząca nas z daną nutą zapachową decyduję, które zapachy są nam bliskie, a których staramy się unikać. 

Na każdym kroku otaczają nas zapachy przyjemne i te niekoniecznie. Zapewne nie raz idąc ulicą i mijając jakąś osobę poczuliście „to coś”, a dokładniej perfumy używane przez daną personę. Pierwsza myśl – czym on/ona pachnie? Czy wypada zaczepić obcą osobę tylko po to, aby zaspokoić nieodpartą chęć posiadania tych samych perfum? Odpowiedź jest prosta – dlaczego nie. 

W ogromie różnych zapachów dostępnych na rynku czasami ciężko odnaleźć zapach idealny, dlatego warto skorzystać z okazji poznania nazwy tego „magicznego” flakonu, w innym wypadku może się to skończyć jak z zasłyszaną gdzieś piosenką, której melodia ciągle siedzi nam w głowie, a jedyny sposób, aby się jej pozbyć to odsłuchanie jej ponownie.

Poczuć wspomnienie…

Dlaczego konkretne nuty są nam tak bliskie? Zatracamy się w nich bez pamięci z niewyjaśnionych dla nas powodów, które można jednak wytłumaczyć w dość prosty sposób.

„Zapachowe wspomnienia” są trwalsze niż te, które jesteśmy w stanie odnaleźć w swojej pamięci.

Naukowcy potwierdzają, że różnią się one od innych wspomnień, a ich statut w naszym mózgu jest priorytetowy. Wspomnienia przywołane przez zapachy wywołują większy ładunek emocjonalny, niż te które powracają do nas za pomocą dźwięków i obrazów. Zapewne osoba, która rozwikła zagadkę, dlaczego nasz węch ma tak ogromną moc zatrzymywania wspomnień, zasłuży na Nagrodę Nobla.

Odnaleźć zapach wspomnień…

Natrafienie na perfum idealny nie jest sprawą prostą. Z psychologicznego punktu widzenia warto kierować się nutą, która dobrze nam się kojarzy, przywołuję jakąś miłą sytuację, osobę nam bliską itp. Jeżeli zapach fiołków przypomina Ci wiosenne spacery po łąkach? Odszukaj jego nutę, a perfum na pewno przypadnie ci do gustu i przywoła miłe wspomnienia. Odnajdziesz go m.in. w:

La Nuit de L’Homme L’Intense - Yves Saint Laurent

La Nuit de L'Homme L'Intense

DAISY - Marc Jacobs

Mercedes Benz - Mercedes

W wyborze perfum dużą rolę odgrywa kultura i środowisko, w którym żyjemy. W końcu to nasze życie tworzy wspomnienia. Wielbicielom Dalekiego Wschodu proponujemy zapachy z piżmem, wanilią, cynamonem, imbirem, czekoladą.

 

Black Opium – Y.S. Laurent

 Black Opium

ANGEL - Thierry Mugler

Angel

AMOR AMOR - Cacharel

Amor Amor

Z biegiem lat zmieniają się nasze postrzeganie zapachu i odczucia. Coraz trudniej przywołać nam wspomnienie swoim ulubionym zapachem. Co zrobić, aby wspomnienia zostały z nami na długo? Wybierz zapach z swoją „wspomnieniową nutą” w intensywniejszym wydaniu. 

Czasami nasze środowisko potrafi obrzydzić nam zapach. To co podoba się nam samym i przywołuje wspomnienia, nie koniecznie musi podobać się innym, w końcu to nasz „zapach wspomnień”. Planując biznesowe wyjście warto wybrać zapach „neutralny”, a gdy tylko nadarzy się okazja „wskoczyć” w swój ulubiony zapach i cieszyć się nim oraz emocjami, które w nas wywołuje.

Komentarze (0)

Brak komentarzy