Czym jest reformulacja?
Od dawna używasz tych samych perfum, ponieważ ich zapach wyjątkowo przypadł Ci do gustu i nagle okazuje się, że mgiełka wydobywająca się z nowego flakonika jest nieco inna, a pachnidło utraciło swój dawny blask? Zastanawiasz się, co się mogło stać i czy to Twój nos płata Ci figla? Otóż niekoniecznie. Może okazać się, że perfumy przeszły metamorfozę. W branży takie modyfikacje określane są terminem reformulacji.
Na czym polega reformulacja?
Reformulacja to modyfikacja składu perfum, które są już dostępne na rynku. Producenci mogą dokonać jedynie drobnej zmiany formuły (np. dodają lub odejmują 1 składnik). Zmiany często są jednak o wiele bardziej rewolucyjne i polegają nie tylko na modyfikacji proporcji, ale i niemal całkowitej zmianie składników.
W ten sposób pod od dawna znaną wśród konsumentów marką sprzedawany jest niemal nowy produkt, który z prototypem może mieć mniej lub więcej wspólnego. Dla fanek określonego zapachu taka zmiana może okazać się zbyt radykalna i zniechęcić je do dalszego stosowania. Reformulacja pomaga jednak także zdobyć nowych zwolenników.
Zamiany składników – liczą się koszty produkcji
Reformulacja często ma na celu obniżenie kosztów produkcji danych perfum bez jednoczesnego informowania potencjalnych nabywców o całkowitych zmianach formuły, aby nie stracić stałych Klientów wiernych danej kompozycji od lat. Producenci bardzo często zmieniają proporcje obniżając zawartość droższych składników (np. naturalnych olejków eterycznych z rzadkich kwiatów czy innych części roślin) na rzecz większego dodatku tańszych elementów (np. składników syntetycznych).
Często za metamorfozę odpowiada zamiana olejków eterycznych na ich sztuczne odpowiedniki. W ten sposób formuła pozornie posiada taki sam skład, ale naturalne zapachy mogą zupełnie inaczej komponować się z innymi akordami niż syntetyki, co sprawia, że cała formuła wprawdzie jest tańsza do wyprodukowania, ale jednocześnie traci swój dawny blask.
Reformulacja sposobem na odświeżenie pachnidła
Nie bez przyczyny w przemyśle perfumeryjnym funkcjonuje pojęcie zapachów retro. Niektóre kultowe propozycje powstały nawet około 100 lat temu (na początku XX wieku), a od tego czasu gust konsumentów uległ ogromnej metamorfozie. Takie pachnidła współczesnym użytkownikom mogą wydawać się przestarzałe i niezgodne z aktualną modą. Nie da się ukryć, że wiele kultowych zapachów przez najmłodsze pokolenie bywa określanych jako nudne pachnidła bez wyrazu.
Jednocześnie producenci zdają sobie sprawę z siły marki i wypracowanej przez lata renomy, dlatego starają się znaleźć złoty środek, który pozwoliłby im zdobyć serca nowych pokoleń bez straty użytkowników wiernych od lat. Reformulacja pozwala odświeżyć kompozycję, dodać do niej nowe akordy zapachowe i trafić w gust nowych Klientów. Jednocześnie taka metamorfoza jest o wiele tańsza niż projektowanie i promocja całkowicie nowego zapachu.
Warto podkreślić, że przy okazji reformulacji często zmieniany jest nie tylko skład perfum, ale także ich flakonik czy kartonowe opakowanie, które stają się bardziej dostosowane do aktualnych trendów na rynku.
Dostosowanie do najnowszych przepisów
Reformulacja perfum bywa również podyktowana nie chęcią zysku czy zdobycia serc nowych pokoleń, ale obowiązującymi przepisami. Producenci pachnideł muszą obecnie spełnić szereg restrykcyjnych norm, do których firmy przez laty nie były zobowiązane. Przepisy dotyczące ochrony środowiska są coraz ostrzejsze.
W praktyce koncerny perfumeryjne coraz częściej, z powodu obowiązujących przepisów prawnych, muszą rezygnować z naturalnych składników na rzecz syntetyków wyprodukowanych w laboratorium. Obecnie nie wolno jest stosować naturalnej ambry i cywetu, które stanowiły bazę wielu kultowych pachnideł orientalnych.
Wiele ograniczeń weszło w życie wraz z poprawką dyrektywy kosmetycznej z lutego 2003 roku, która została uchwalona przez Parlament UE.
Komentarze (0)