Na sukces jednej buteleczki perfum pracuje wiele osób – począwszy od ekspertów ds. marketingu, którzy badają potrzeby rynku przez perfumiarzy projektujących nowe zapachy i twórców flakonów aż po działy wymyślające kampanie reklamowe i zajmujące się dystrybucją stworzonych pachnideł. W tym swoistym „łańcuszku” może pojawić się również senselier. Określenie to brzmi tajemniczo, dlatego wyjaśniamy, czym dokładnie zajmują się senselierzy.

Senselier – trener zapachowy

Senselier to profesjonalny trener zapachowy. Zawodu tego nie należy mylić z perfumiarzem, który tworzy nowe zapachy – dobiera i miesza nuty, tworzy unikalną recepturę spójnej kompozycji.

Senselier nie zajmuje się produkcją perfum, ale doskonale zna zapachy, potrafi je mistrzowsko odróżniać, rozbierać poszczególne kompozycje na czynniki pierwsze. Po powąchaniu esencji z flakonika jest on w stanie powiedzieć, jakie aromaty perfumy kryją w nucie głowy, serca oraz bazy. Trener zapachowy błyskawiczne określi także rodzinę zapachów (zielone, drzewne, kwiatowe, orientalne, owocowe, słodkie).

Czym zajmuje się senselier?

Senselier w praktyce wykorzystuje swoją bogatą wiedzę o perfumach, wie, jak dobierać zapachy, komponować je ze sobą i wykorzystywać. Swoją wiedzą dzieli się na szkoleniach i warsztatach skierowanych zarówno w stronę osób prywatnych, jak i firm.

Warsztaty dla osób prywatnych pozwalają nabyć umiejętność doboru pachnidła idealnie dopasowanego do swojego charakteru, aktualnego nastroju, pory roku, okazji oraz stroju. Uczestnicy poznają typologię perfum, dowiadują się, jakie nuty są podstawą poszczególnych kompozycji zapachowych, analizują ich potencjał oraz trwałość.

Senselierzy prowadzą również warsztaty dla firm, które w swoich kampaniach marketingowych chcą wykorzystać siłę aromatów. Poszczególne zapachy mogą wykazywać działanie relaksujące, odprężające lub pobudzające. Kompozycje często niwelują stres, dodają energii, poprawiają humor. Taką wiedzę można wykorzystać, aby dobrać zapach, który stanie się wizytówką danej marki, będzie wzbudzał pożądane przez nią emocje i skłaniał klientów do zakupów.

Z wiedzy senselierów korzysta wiele sieciowych sklepów odzieżowych, obuwniczych i kosmetycznych – wystarczy przekroczyć ich prób, aby poczuć wyjątkowy zapach, którego nie ma w żadnym innym miejscu. Takie perfumy w sklepach najczęściej rozpylane są za pośrednictwem przewodów klimatyzacyjnych.

Jakie cechy musi posiadać dobry senselier?

W Polsce zawód senseliera nadal jest nowością. Obecnie w branży szerzej jest znana tylko jedna trenerka zapachów – Marta Siembad. Prowadzi ona warsztaty dla osób zainteresowanych szlifowaniem swoich umiejętności w rozpoznawaniu i dobieraniu zapachów.

Warto jednak pamiętać, że szkolenia dają solidną wiedzę, ale w zawodzie senseliera najważniejszy jest doskonały zmysł węchu, duża fantazja i wyobraźnia, umiejętność kojarzenia oraz zapamiętywania. Koncerny perfumeryjne cały czas wypuszczają na rynek nowości. Kandydat na trenera zapachowego musi odróżniać drobne niuanse w poszczególnych aromatach i zapamiętywać ich charakterystyczne cechy.