Ludzki nos może rozróżnić nawet trylion zapachów. Tyle unikalnych woni jesteśmy w stanie zapamiętać. W uproszczeniu wraz z wdechem chemiczne cząstki zapachowe dostają się do jamy nosowej zawierającej komórki receptorowe. Dorosły człowiek posiada ich aż (lub jedynie) 5 milionów – dla porównania pies ma około 200 milionów komórek receptorowych. Pobudzone molekułami zapachowymi receptory, poprzez nerw węchu wysyłają informację do odpowiedniego ośrodka w mózgu. Ta sama część mózgu odpowiada również za kształtowanie stanów emocjonalnych i zapamiętywanie. Zapachy są więc mocno związane z emocjami towarzyszącymi określonym wspomnieniom. Mogą przenieść nas w najodleglejsze zakątki świata... a nawet do przeszłości: od woni świeżego chleba, który piekła nasza babcia, po podróż poślubną do aromatycznych, pachnących curry i imbirem Indii.

Co kraj to... inne preferencje zapachowe

Środowisko i kultura, w której się wychowujemy, determinują preferencje dotyczące wyboru zapachów. Mieszkańcy różnych regionów świata lubią inne nuty zapachowe ze względu na głęboko zakorzenione tradycje i związane z nimi wspomnienia. Mieszkańcy Bliskiego Wschodu wolą bogate, odważne, nieco ciężkie zapachy, przywodzące na myśl orientalne przyprawy, kardamon i cynamon oraz kadzidło. Kochający minimalizm Japończycy najchętniej sięgają po lekkie, świeże perfumy. W Korei zapach jest kwestią bardzo intymną, preferowane są bardzo delikatne, wręcz ledwo wyczuwalne perfumy, które swoją wonią nie drażnią drugiej osoby.

Wybór perfum a etap życia

Również wiek ma wpływ na wybór perfum. Zdaniem Dr Hoffmann, badacza zjawisk społecznych i kulturowych, dojrzałe kobiety chętnie wracają do zapachów swojej młodości...a tym samym wspomnień z nią związanych. Natomiast kobiety w przedziale 26-35 lat zmieniają perfumy wraz ze zmianami zachodzącymi w ich życiu. Preferencje zapachowe są ściśle powiązane z indywidualnym profilem emocjonalnym na danym etapie życia. Zapachy oddziałują na emocje, ale to również emocje wpływają na wybór zapachu.

Przyjemny zapach wprawia w zakupowy nastrój

Związek między zapachami a emocjami świetnie wykorzystują najbardziej znane marki odzieżowe. Zapach eleganckich perfum, który unosi się we wnętrzu butiku, oddziałuje na zmysły i potęguje wrażenie luksusu. Marketing zapachowy lub aromamerketing to część marketingu sensorycznego polegającego na perfumowaniu wnętrz sklepu lub firmy, aby stworzyć atmosferę sprzyjającą zakupom i zawieraniu transakcji. Według statystyk strategia aromarketingowa może poprawić sprzedaż nawet o 30%. Przyjemny zapach unoszący się we wnętrzu sklepu sprawia, że klienci przebywają w nim dłużej, a prawdopodobieństwo zakupów wzrasta.

Signature scent, czyli zapachowa wizytówka

Woń perfum, których używamy na co dzień to również ważny element naszej marki osobistej. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni świadomie poszukują tego jedynego, wręcz stworzonego właśnie dla nich zapachu. Odpowiednie perfumy to znak rozpoznawczy oraz sposób na wyrażenie siebie, podkreślenie własnego charakteru i wyjątkowego stylu. Odpowiedni dobór perfum ma też na celu wzbudzenie określonych emocji u płci przeciwnej: ciekawości, pożądania, fascynacji. Niektóre zapachy takie jak wanilia, pieprz lub paczula od wieków uznawane są za afrodyzjaki. Oprócz tego perfumy dają poczucie atrakcyjności, komfortu osobistego oraz podnoszą samoocenę. Zapach przez wielu uznawany jest za swojego rodzaju wizytówkę i nieodłączny element wizerunku.

Wpływ zapachów na samopoczucie

Aromaterapia to najstarsze i najbardziej znane wykorzystanie pozytywnego wpływu zapachów na emocje człowieka. Właściwości lecznicze mają jedynie olejki eteryczne, ale nawet syntetyczne aromaty niewątpliwie oddziałują na nastrój. Zapachy cytrusowe pobudzają do działania i dodają energii, jaśmin odpręża i koi nerwy, a cynamon poprawia koncentrację. Perfumy mają ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Często już odrobina ulubionego aromatu jest w stanie poprawić nam humor po ciężkim dniu.