Stylowy flakonik pełen pachnącej esencji to produkt finalny długiego procesu. Zanim Twoje ulubione perfumy trafią na sklepową półkę, kompozycja jest starannie projektowana, wielokrotnie ulepszana i testowana. Dziś przedstawiamy krok po kroku, jak powstają perfumy.

Krok pierwszy – projektowanie perfum

Pierwszym krokiem jest ustalenie, jak nowy akord ma się prezentować. Współczesne koncerny perfumeryjne dokładnie badają potrzeby rynku, ustalają grupę docelową i przewidują, czy zapach ma szansę trafić w gust wielu osób (czy jest uniwersalny).

Każdy zapach perfum jest wielowymiarowy, ponieważ składa się z substancji o różnej trwałości. Całość tworzy jednak kompozycję, która urzeka swoich miłośników, oddziałuje na ich zmysły, odwołuje się do emocji i wyobraźni.

Krok drugi – dobór składników

Kolejnym krokiem jest dobranie składników. Obecnie producenci perfum wykorzystują połączenia naturalnych esencji roślinnych ze składnikami syntetycznymi wytworzonymi w laboratoriach chemicznych. Ważne jest, aby poszczególne akordy uzupełniały się wzajemnie tworząc razem harmonijną kompozycję zapachową. Ilość składników zależy od wyobraźni perfumiarza.

Często piękne perfumy, które stają się rynkowym hitem zawierają zaledwie kilka nut, a złożone kompozycje szlifowane długimi miesiącami niekoniecznie trafiają w gusta konsumentów.  Wiele zależy od proporcji poszczególnych składników – przykładem są substancje zwierzęce, które w dużym stężeniu wydzielają nieprzyjemną woń, a dodane w niewielkiej ilości do ekskluzywnych pachnideł nadają im głębi lub ocieplają całą kompozycję (np. piżmo).

Krok trzeci – subtelne połączenie nut

Podczas projektowania perfum najczęściej ustala się wiodący akord – np. kwiatowy, drzewny, zielony, korzenny, szyprowy – i wokół niego buduje całą kompozycję. Poszczególne akordy tworzą nuty zapachowe. Nuty to pojedyncze aromaty (np. róży, jaśminu, fiołków, bergamotki, kardamonu czy różowego pieprzu). Mogą one zostać pozyskane z olejków eterycznych lub być syntetykami z laboratorium (w ciężkich perfumach prym bardzo często wiodą sztuczne aldehydy).

Najbardziej delikatne i ulotne zapachy są wykorzystywane do projektowania nut głowy. Tutaj zwykle królują zapachy cytrusów (cytryna, pomarańcza, bergamotka, mandarynka), słodkich owoców (jagody, maliny, truskawki, porzeczki) oraz delikatnych kwiatów (fiołki, irysy, konwalie).

Górna nuta już po kilkunastu minutach zaczyna powoli ustępować nutce serca, która stanowi niejako kwintesencję całych perfum. W nutach średnich producenci często wykorzystują zapachy róż, kwiatów egzotycznych, przypraw, ziół.

Ostatnim elementem jest nuta dolna, czyli baza. Rozwija się ona na końcu, ale jest bardzo głęboka i trwała. Do jej stworzenia perfumiarz może wykorzystać m.in. aldehydy, ambrę, paczulę, piżmo, drzewo cedrowe lub sandałowe, mech.

Krok czwarty – właściwe proporcje

Ostateczny charakter każdy perfum zależy od proporcji zapachów. Około 5-10% powinny stanowić nuty bazowe. 10-40% nuty głowy. Pozostała zawartość zarezerwowana jest dla nut serca.

Od doboru proporcji zależy intensywność i trwałość pachnidła. Delikatne perfumy owocowo-kwiatowe dedykowane na lato zawierają około 40% akordów tworzących nutę głowy. Gdy dodamy 20-40% intensywnych aromatów bazowych, uzyskamy mocne perfumy idealne na wieczór. Klasyki zwykle zawierają 30% zapachów tworzących kompozycję serca.

Wartości procentowane należy traktować jednak jedynie orientacyjnie, ponieważ tajemnicą najlepszych pachnideł często są nawet bardzo znikome domieszki danych składników.

Krok piąty – utrwalenie zapachu

Zaprojektowanie idealnej kompozycji, która płynnie przechodzi od aromatów świeżych i energetyzujących przez bardziej słodkie i ciepłe aż po zmysłowe to dopiero wstęp do stworzenia idealnego pachnidła. Poszczególne nuty muszą zostać połączone w harmonijną całość, która będzie rozwijać kolejne akordy pod wpływem ciepła wydzielanego przez skórę.

Rolę takiego swoistego łącznika pełnią utrwalacze. Z jednej strony zapobiegają one rozwarstwianiu się pachnidła, a z drugiej utrwalają perfumy i przedłużają ich działanie.

W roli utrwalaczy producenci perfum najczęściej wykorzystują:

  •          piżmo
  •          wanilinę
  •          rezynoidy
  •          kwas fenylooctowy
  •          benzofenon