Czy warto sięgać po zapachy niszowe

Chcesz być oryginalna i wyróżniać się w tłumie? Szukasz pięknego zapachu, który stanie się Twoją wizytówką? Nie chcesz na ulicy spotykać wielu kobiet używających dokładnie tych samych perfum, co Ty? Wybierz jeden z zapachów niszowych i poczuj się jedyna w swoim rodzaju.

Czym są perfumy niszowe?

Niszą określa się unikalne produkty oraz usługi skierowane nie w stronę mas, ale małej grupy docelowej. I takie właśnie są perfumy niszowe – trudno dostępne, stworzone z myślą o wyselekcjonowanych użytkownikach poszukujących wyjątkowego, niepowtarzalnego produktu.

Podczas, gdy perfumy selektywne dostępne są często niemal w każdej drogerii, znalezienie ulubionych zapachów niszowych wymaga nieco więcej zaangażowania. Często są to nietuzinkowe mieszanki nut zapachowych, których nie sposób pomylić z żadną inną marką. Trudno znaleźć je w pobliskiej Sephorze czy Douglasie, gdzie na perfumeryjnych półkach królują zapachy Chanel, Diora, Armaniego i innych topowych marek cieszących się zaufaniem wśród wielu klientów już od lat.

Marki niszowe nie stawiają na kampanie reklamowe z udziałem gwiazd show biznesu, nie ujrzymy ich na ogromnych bilbordach, gdzie znane modelki, piosenkarki czy aktorki przekonują do zakupu flakonika, aby poczuć się wyjątkowo. Perfumy niszowe w założeniu mają być trudno dostępne. Fanki zapachów niszowych doskonale wiedzą, jak trudno zdobyć flakonik swojej ulubionej mieszanki. Trzeba wiele szczęścia, aby w polskich perfumeriach znaleźć zapach Serge Lutens, po perfumy Frederic Malle trzeba jechać aż do Berlina, a kompozycje Christophera Brosiusa z CB I Hate Perfume można znaleźć tylko w Internecie.

Śmiało można powiedzieć, że perfumy niszowe wykorzystują fenomen zapachów znany jeszcze ze Starożytnego Egiptu czy Grecji, gdzie perfumy były luksusem dostępnym tylko dla nielicznych. Marki selektywne czerpią zaś z XVIII wieku, czyli okresu rozwoju perfumiarstwa, kiedy to pachnące flakony powoli zaczęły „trafiać pod strzechy”.

Ile kosztuje luksus?

Perfumy niszowe kojarzone są z luksusem. Oczywiście na rynku często pojawiają się mieszanki, których zdobycie niemal graniczy z cudem, a buteleczka kosztuje kilka tysięcy złotych. Wykwintny zapach Roja Parfums Diaghilev kosztuje ponad 4 tysiące zł. za 100 ml. Swoją ekstremalną cenę perfumy te zawdzięczają jednak nie wyjątkowej mieszance zapachowej (we flakonie królują nuty szyprowe), ale pięknej, bogato zdobionej buteleczce. Flakon z czystego szkła przyozdobiono złotymi detalami, a na korek trafiło… 14 kryształków Swarovskiego

Perfumy niszowe to jednak nie tylko drogie, ręcznie tworzone mieszanki w luksusowych flakonach. Za unikalne owocowo-ziołowe mieszanki Comme des Garcons Series 3: Sherbet trzeba zapłacić około 160 zł (flakon 30 ml), a różane Montale - Roses Musk można kupić za około 330 zł (50 ml). Jak widać ceny niektórych perfum niszowych są porównywalne z popularnymi zapachami selektywnymi.

Czym pachnie nisza?

Perfumy niszowe często wymykają się standardom. Ich cechą charakterystyczną jest nietuzinkowość. Brak zakrojonych na szeroką skalę kampanii reklamowych z udziałem gwiazd pop kultury wcale jednak nie oznacza, że niszowe zapachy powstają w niewielkich laboratoriach czy są wykonywane ręcznie w manufakturach. Nad takimi akordami zapachowymi bardzo często pracują nie tylko mistrzowie awangardy, ale i znani perfumiarze związani z największymi koncernami słynącymi z linii selektywnych. W przypadku perfum niszowych twórcy często jednak kierują się własną wizją idealnych kompozycji, a nie oczekiwaniami rynku.

We flakonach pojawiają się mieszanki niestandardowych składników. Akordy kwiatowe z dodatkiem intensywnych nut korzennych, piżma i owoców w nucie głowy? Takie kompozycje zarezerwowane są raczej dla perfum selektywnych. Zapachy niszowe zaskakują. Fanki słodkości mogą sięgnąć po perfumy łączące zapach lukrecji i kakao uzupełniony bananem, a indywidualistki sprawdzić aromat soli zmieszany z… gliną.

W kolekcji zapachów niszowych nie brakuje aromatów, które dla przeciętnego człowieka są co najmniej kontrowersyjne. Ich twórcy eksperymentują z aromatami pomidorów, pralni chemicznej czy… wędzonej szynki (perfumy Honoré des Prés). Ale takie ekstremalne zapachy to tylko cześć niszy. Z powodzeniem można znaleźć aromaty, które bardziej przypominają klasyczne kompozycje znane z półek sieciowych perfumerii. W ostatnich latach w sektorze perfum niszowych hitem są perfumy typu „single note”. Są to mieszanki eksponujące jeden składnik. Fanki drzewa sandałowego mogą sięgnąć po Tam Dao Diptyque. W Montale - Roses Musk króluje zaś urzekający zapach róży.

Pontale Pure Gold pozwolą Ci cofnąć się do czasów dzieciństwa, kiedy to wypróbowywałaś swoje pierwsze kosmetyki. Odurzają intensywnym połączeniem owoców i kwiatów. Serge Lutens – Chergui to prawdziwa kwintesencja dla miłośniczek akordów orientalnych, ale uzupełniona słodką nutą, dzięki czemu tych perfum nie sposób pomylić z żadnymi innymi.

Jak znaleźć perfumy niszowe dla siebie?

Podsumowując rozważania o zapachach perfum niszowych, można stwierdzić, że są one po prostu trudne. Dlatego poszukiwania idealnej kompozycji w tym sektorze wymaga pewnego doświadczenia i dużego wyczucia. W oryginalnych mieszankach składników, które z pozoru mogą do siebie w ogóle nie pasować, trudno znaleźć zapach idealny. Ale, gdy już to zrobisz masz gwarancję, że perfumy rzeczywiście staną się Twoją wizytówką.

Perfumy z linii selektywnych na pewno nie dadzą takiego efektu. Wystarczy wziąć pod uwagę, że linie zapachów od Armaniego można znaleźć w ponad 25 tysiącach sklepów stacjonarnych, dystrybucją Chanel zajmuje się przeszło 15 tysięcy punktów, a niektóre popularne wody perfumowane marek selektywnych dostępne są nawet w.. aptekach. Perfumy niszowe często są zaś sprzedawane w kilku lub kilkunastu miejscach na całym świecie.